lauantai 10. lokakuuta 2009

Aika ajoi auton ohi?

Markkinointi & Mainonta kertoo, (Mikko Laitila, 2.10.2009) kuinka autosta on tulossa pappojen juttu. Yksityisautojen ostajien ikäprofiili on kääntynyt automarkkinoijien kannalta huolestuttavaan suuntaan. Alkuperäisessä artikkelissa Talouselämä kirjoittaa, kuinka ympäristötietoisuus ja taantuma ovat vieneet etenkin nuoret asiakkaat autokaupasta.

TNS Gallupin Automarkkinat 2010 -katsauksen mukaan alle 40-vuotiaiden osuus kaikista autonostajista on pudonnut reiluun 15 prosenttiin. Vielä vuonna 1990 yksityisauton ostajista yli 35 prosenttia oli alle nelikymppisiä. Nuorimman ostajaryhmän osuus on valunut yhtäjaksoisesti kymmenen vuotta.

Samaan aikaan yli 60-vuotiaiden ostajien osuus on loikannut. MarMain mukaan autoalalla on tapana katsoa muutaman kuukauden tai korkeintaan vuoden verran eteenpäin. Ostajakunnan ikäjakauman ankara vääristyminen ei näytä alaa huolestuttavan.

Ei kommentteja: