tiistai 26. elokuuta 2008

Raiteiden renessanssi

Helsingissä on raideremonttien jälkeen otettu uudelleen käyttöön
raitiolinja 3B/3T oikealla reitillään sekä avattu uutuuslinja 9. Raitioverkko on kaupungissa laajimmillaan sitten vuoden 1959. Lehtitietojen mukaan raitioliikennöintiä harkitaan aloitettavaksi myös Tampereella (jossa sitä ei ole ollutkaan) ja Turussa (jossa raiteet ehdittiin rullata).

Junavälinekin on alkanut kiinnostaa kumipyöräliikenteen ja lentämisen jouduttua polttoaineprobleeman eteen. Rekan seistessä 30 kilometrin tullijonossa Vaalimaalle Repin-juna ehtii heittää muutaman edestakaisen matkan Helsingin ja Pietarin välillä. Jälkiviisaasti ajateltuna Konginkankaan kauhea liikenneturma olisi ollut vältettävissä, jos paperirullat olisivat rekan sijaan kulkeneet junan kyydissä. Utopiaksi lienee luokiteltava tunneli Tallinnan ja Helsingin välille, mutta pääkaupunkiseudulla maanlaisia kiskoja voi hyvinkin jatkaa.

Ei kommentteja: